Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Rośnie pozycja Polski na rynku intermodalnym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Rośnie pozycja Polski na rynku intermodalnym
fot. Metrans
W trakcie IV Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego pochylono się nad pozycją polskiego rynku intermodalnego w Europie. Nasz kraj zajmuje drugie miejsce na kontynencie w przewozach kolejowych i pierwsze w transporcie drogowym. Największym problemem zdaje się być kwestia konteneryzacji.

Podczas debaty na temat potencjału intermodalu w Polsce, Alicja Kozłowska – dyrektor Departamentu Regulacji Rynku w Urzędzie Transportu Kolejowego przedstawiła statystyki intermodalu w Polsce. Jeśli chodzi o transport kolejowy, Polska aktualnie zajmuje drugie miejsce w Europie w wolumenie w miliardach tonokilometrów.

– Pierwszym krajem są Niemcy, drugim Polska, a dalej – dużo dalej – inne kraje. To wybrzmiało, bo jeszcze wozimy dużo węgla. Co prawda, przez ostatnie 10 lat konsumpcja w Polsce spadła o 50 procent, niemniej jednak wolumen nadal jest bardzo duży – wskazała Kozłowska.

Liderzy z miejscami do poprawy

Przedstawicielka UTK dalej wskazała na drugą kolumnę transportową, tj. transport drogowy. W tym przypadku Polska zajmuje pierwsze miejsce w Europie. Na doskonały wynik wpływają dane polskich przewoźników zarejestrowanych nad Wisłą, którzy wykonują przewozy w całej Europie.

Polska również awansowała w pracy przewozowej w przewozach intermodalnych. Aktualnie zajmujemy trzecie miejsce w Europie za plecami liderujących Niemiec i drugiej Francji.

Co jednak ciekawe, w kontekście do przewozów w Unii Europejskiej, w Polsce bardzo mało popularna jest konteneryzacja W przypadku polskich przewoźników drogowych, udział kontenerów w realizacji przewozów wynosi zaledwie jeden procent.

Dalej Alicja Kozłowska przedstawiła dane z rynku kolejowego, na którym widać niewielki spadek w zakresie masy. Obecnie wozimy w kontenerach wszystko, jednak odnotowujemy spadek w miliardach pociągokilometrów. Wzrost widać natomiast w zakresie liczby przewiezionych jednostek intermodalnych – poprawa o prawie dwa procent w I półroczu 2025 roku względem tego samego okresu w 2024 roku. Wzrost o ponad 3 procent odnotowano również w tym samym okresie, jeśli chodzi o TEU.



– Jest optymizm. Jest wzrost przewozów intermodalnych na kolei. Jest zainteresowanie przewoźników. Ponad 30 procent przewoźników wozi intermodal, nowe podmioty występują o licencję – podsumowała dyrektor w Urzędzie Transportu Kolejowego.

Duzi gracze biorą większość

Statystyki zaprezentowane przez Alicję Kozłowską wskazują również, że jeśli chodzi o przewoźników kolejowych, zdecydowaną większość wszystkich przewozów zajmuje trzech największych graczy na rynku: PCC Intermodal, PKP Cargo oraz DB Cargo Polska.





Jeśli natomiast chodzi o trendy, najwięcej wozimy kontenerów 20 i 40-stopniwoych, jednakże jest również widoczny wzrost naczep i przyczep samochodowych, które stanowią aktualnie ponad pięć procent rynku.

– To przyszłość, ponieważ mało wozimy kontenerów, ale dużo jest naczep i całych składów – stwierdziła.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czeka nas 5-miesięczny kryzys kolejowy na granicy z Niemcami?

Intermodal i logistyka

Czeka nas 5-miesięczny kryzys kolejowy na granicy z Niemcami?

Damian Kelman 11 listopada 2025

Główne bolączki intermodalu w Polsce

Intermodal i logistyka

Główne bolączki intermodalu w Polsce

Damian Kelman 07 listopada 2025

Terminale potrzebują korytarzy kolejowych

Intermodal i logistyka

Terminale potrzebują korytarzy kolejowych

Damian Kelman 12 listopada 2025

Zobacz również:

Czeka nas 5-miesięczny kryzys kolejowy na granicy z Niemcami?

Intermodal i logistyka

Czeka nas 5-miesięczny kryzys kolejowy na granicy z Niemcami?

Damian Kelman 11 listopada 2025

Główne bolączki intermodalu w Polsce

Intermodal i logistyka

Główne bolączki intermodalu w Polsce

Damian Kelman 07 listopada 2025

Terminale potrzebują korytarzy kolejowych

Intermodal i logistyka

Terminale potrzebują korytarzy kolejowych

Damian Kelman 12 listopada 2025

Pozostałe z wątku:

Czeka nas 5-miesięczny kryzys kolejowy na granicy z Niemcami?

Intermodal i logistyka

Czeka nas 5-miesięczny kryzys kolejowy na granicy z Niemcami?

Damian Kelman 11 listopada 2025

Główne bolączki intermodalu w Polsce

Intermodal i logistyka

Główne bolączki intermodalu w Polsce

Damian Kelman 07 listopada 2025

Terminale potrzebują korytarzy kolejowych

Intermodal i logistyka

Terminale potrzebują korytarzy kolejowych

Damian Kelman 12 listopada 2025

Zobacz również:

Czeka nas 5-miesięczny kryzys kolejowy na granicy z Niemcami?

Intermodal i logistyka

Czeka nas 5-miesięczny kryzys kolejowy na granicy z Niemcami?

Damian Kelman 11 listopada 2025

Główne bolączki intermodalu w Polsce

Intermodal i logistyka

Główne bolączki intermodalu w Polsce

Damian Kelman 07 listopada 2025

Terminale potrzebują korytarzy kolejowych

Intermodal i logistyka

Terminale potrzebują korytarzy kolejowych

Damian Kelman 12 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij